Document Type : Research article
Authors
1 Associate Professor, Department of Agricultural Economics, Faculty of Agricultural Engineering, Sari Agricultural and Natural Resources Sciences, Sari, I.R. Iran
2 MSc Graduate, Department of Agricultural Economics, Faculty of Agriculture, Tarbiat Modares University, Tehran, I.R. Iran
Abstract
Keywords
فصلنامة علمی - پژوهشی تحقیقات جنگل و صنوبر ایران
جلد 21 شمارة 4، صفحة 701-690، (1392)
بررسی مزیت نسبی و ثبات عملکرد صادراتی فراوردههای جنگلی ایران
حمید امیرنژاد1 و علیرضا علیپور2*
1- دانشیار، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده مهندسی علوم زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
2*- نویسندۀ مسئول، کارشناس ارشد، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران. پستالکترونیک: alipouralireza@yahoo.com
تاریخ دریافت: 25/8/91 تاریخ پذیرش: 18/3/92
چکیده
در این پژوهش، با استفاده از شاخصهای مزیت نسبی به بررسی بازار صادراتی فراوردههای جنگلی ایران برای بازۀ زمانی 2009-1970 پرداخته شد. نتایج کاربرد شاخصهای مزیت نسبی آشکار شده و آشکار شدۀ متقارن نشان داد که کشور ایران در صادرات این فراوردهها فاقد مزیت نسبی است. همچنین، با بررسی شاخص ثبات عملکرد صادراتی مشخص شد که روند حرکت تجاری کشور در زمینۀ صادرات فراوردههای جنگلی دچار نوسانهای عدیده همراه با رشد کاهشی و منفی میباشد. در نهایت، بهمنظور افزایش صادرات این فراوردهها و برخورداری از مزیت نسبی صادراتی، پیشنهاد شد چشماندازهای از پیش تعیین شدۀ تجاری مانند شناسایی بازارهای هدف صادراتی این فراوردهها، مورد بررسی قرار گیرد. همچنین، بهمنظور افزایش صادرات جنگلی از طریق افزایش تولیدات، واگذاری بیش از پیش منابع جنگلی به بهرهبردارهای خصوصی پیشنهاد شد.
واژه های کلیدی: فراوردههای جنگلی، مزیت نسبی آشکار شده (RCA)، مزیت نسبی آشکار شدۀ متقارن (RSCA)، شاخص کایدو ( )، ثبات عملکرد صادراتی
مقدمه
در میان اکوسیستمهای متنوع موجود بر روی خشکیهای زمین، جنگلها با میزبانی مجموعهای از فرایندهای پیچیدۀ اکولوژیکی، موجب شکلگیری و جریان مستمر تولیدات و خدماتی میشوند که به شکلهای مستقیم و غیرمستقیم در حیات اقتصادی و یا معاش انسانی نقشآفرین هستند. بخشی از این جریان مستمر طی فرایندهای تولیدی و از مسیر مناسبات قراردادی به شکل کالاها و خدمات اقتصادی در میان جوامع انسانی مبادله میشود. در بسیاری از موارد این خدمات و کالاها، گسترۀ ملی پیدا کرده و به تقویت مناسبات اقتصادی از جهات تأمین معاش و کسب درآمدهای پولی در قلمرو کشورها کمک میکنند (Anonymous, 1999b). بیش از 6/1 میلیارد نفر در دنیا به شکلهای مختلف به جنگل برای تأمین معیشتشان وابسته هستند. حدود 60 میلیون نفر از افراد بومی و ساکن در جنگلها تمام نیازهای ضروری و اولیۀ خود را بهطور کامل از منابع جنگلی تأمین میکنند. 350 میلیون نفر در داخل یا مجاورت جنگلهای متراکم زندگی میکنند که بهطور گسترده برای تأمین معیشت و درآمد به این منابع وابسته هستند (Anonymous, 2001). از سوی دیگر، تجارت خارجی ایران با صادرات تک محصولی و وابستگی شدید اقتصاد آن به درآمدهای ارزی حاصل از صدور نفت شناخته میشود. ازهمینرو، از گذشتههای دور نوسانهای شدید درآمدهای حاصل از صدور نفت خام، افزایش جمعیت کشور و از همه مهمتر، پایانپذیر بودن منابع نفتی، سیاستگذاران و برنامهریزان کشور را به این باور رسانده است که توسعۀ صادرات غیر نفتی و رهایی از اقتصاد تک محصولی، ضرورتی اجتنابناپذیر میباشد. بر همین اساس، در سومین برنامۀ پنج سالۀ توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور (83-1379) جهش در صادرات غیرنفتی، محور اصلی توسعۀ پایدار معرفی شد (Biria & JebelAmeli, 2006). براساس آمار و اطلاعات سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، سبد فراوردههای جنگلی (Forest Product) ایران مانند چوب و فراوردههای چوبی، محصولات خوراکی و دارویی متعدد و نیز مواد اولیۀ مورد نیاز صنایع مختلف، از گذشتههای دور در زمرۀ اقلام صادراتی کشور محسوب میشوند که همه ساله طیف وسیعی از بازارهای تجاری کشورهای گوناگون اروپایی همانند ایتالیا، دانمارک، هلند، انگلستان و نیز کشورهای آسیایی نظیر عراق، امارت متحدۀ عربی و کویت را به خود اختصاص میدهند. توسعۀ صادرات این محصولات میتواند علاوه بر ارزآوری برای کشور و اشتغالزایی برای افراد ساکن در مناطق جنگلی، بهبود روند حفاطت و احیای منابع جنگلی را نیز به همراه داشته باشد. ازاینرو، بررسی بازار صادراتی فراوردههای جنگلی میتواند بهعنوان ابزاری مفید برای توسعۀ صادرات این محصولات و دستیابی به پیامدهای بسیار مفید و متعدد آن در اختیار سیاستگذاران قرار گیرد. هدف پژوهش حاضر، بررسی بازار صادراتی فراوردههای جنگلی ایران و تعیین و بررسی جایگاه آن در بازارهای تجاری با استفاده از شاخصهای گوناگون مزیت نسبی میباشد. در رابطه با بازارهای خارجی محصولات مختلف غیرنفتی و ازجمله محصولات مربوط به جنگل، تاکنون پژوهشهای متفاوتی در داخل وخارج کشور انجام شده است.
(Noor Aini et al., 2010)، به مطالعۀ مزیت نسبی صادرات فراوردههای چوبی کشور مالزی در بازارهای اروپا طی سالهای 2006-1999 پرداختند. نتایج این مطالعه نشان داد که داشتن منابع فراوان، ارتباطات و فناوری و هزینۀ تولید از مهمترین عوامل اثرگذار بر وجود مزیت نسبی صادراتی این فراوردهها برای کشور مالزی در بازار اروپا بوده است. به علاوه، (Gonuguntla, 2007)، بازار صادراتی فراوردههای تولیدی جنگلهای نیوزلند در بازۀ زمانی 2005-1996 را بررسی کرد. نتایج این تحقیق نشان داد که مزیت نسبی نیوزیلند در محصولات کم ارزش جنگلی کاهش یافته است اما مزیت نسبی محصولات با ارزش بالا در بخش جنگل افزایش یافته است.
اضافه مینماید که(Prestemon & buongiorno, 1997) ، به بررسی مزیت نسبی تجارت بین ایالتی محصولات جنگلی امریکا برای سالهای 1991-1976 پرداختند. نتایج بررسی آنان نشان داد که خالص صادرات محصولات جنگلی به شدت با شاخص سهم از منابع جنگلی ایالتها بهطور مثبت وابسته است. همچنین، نتایج این بررسی نشان داد که تنوع میان هر دو نوع چوبهای نرم و سخت در میان ایالتها نقش بسزایی در تعیین مزیت نسبی تجارت این محصولات دارد. دو نویسنده Bano & Scrimgeour (2012) به بررسی مزیت نسبی و رشد صادرات صنعت کیوی کشور نیوزلند برای بازۀ زمانی 2011-1981 پرداختند. نتایج بررسی آنها حکایت از آن داشت که کشور نیوزلند دارای مزیت نسبی آشکار شدۀ قابل توجهی در این صنعت میباشد. همچنین، نتایج نشان داد که درآمد شرکای داخلی و بازرگانی، اندازۀ بازار و فصلی بودن، از عوامل تعیین کنندۀ صادرات کیوی در این کشور میباشند. آقایان Azamzadeh Shoraky et al. (2011) به بررسی بازار صادراتی پستۀ ایران با استفاده از شاخصهای مزیت نسبی رقابتی پرداختند. نتایج این بررسی نشان داد که محصول پسته دارای مزیت نسبی صادراتی برای کشور میباشد. باوجوداین، روند تخصصی شدن در صادرات این محصول نشان میدهد که کشورهای رقیب در این زمینه به الگوهای صادرات جهانی نزدیکتر میباشند. همچنین Serin & Civan (2008) با استفاده از شاخص مزیت نسبی آشکار شده (RCA) و شاخص ترجیحات صادرات (CEP) (Comparative Export Performance) به بررسی مزیت نسبی صنعت گوجه فرنگی، روغن زیتون و صنعت آبمیوه در ترکیه پرداختند. نتایج تحقیق آنها نشان داد که کشور ترکیه بهطور قابل توجهی در صنعت آبمیوه و روغن زیتون دارای مزیت نسبی در بازارهای اروپا میباشد اما در صنعت گوجه فرنگی دارای عدم مزیت است. آقایانHosseini & Rafiei (2008) در تحقیق خود براساس شاخص مزیت نسبی آشکارشده نشان دادند که کشورهای ایران، ترکیه، آلمان، سوریه، چین و آمریکا در صادرات پسته از مزیت نسبی برخوردارند. علاوه براین،Azizi & Yazdani (2006) به بررسی بازار صادراتی سیب ایران طی سالهای 2002-1975 با تأکید بر اصول و شاخصهای مزیت نسبی صادرات پرداختند. نتایج این تحقیق نشاندهندۀ آن است که محصول سیب دارای مزیت نسبی صادراتی است ولی قدرت رقابت صادراتی آن دارای روند نوسانی و کاهشی بوده است. اضافه مینماید که Li & Bender (2002) در پژوهشی مزیت نسبی آشکار شدۀ صادرات صنعتی را برای هفت منطقه جهان محاسبه کردند. نتایج کار آنها نشان داد که کشورهای اروپایی و آسیای شرقی دچار عدم مزیت نسبی شدهاند، در حالی که کشورهای آسیای جنوبی و آمریکای لاتین به مزیت نسبی بالایی دست یافتهاند. به علاوه، (Zhong et al., 2001) مزیت نسبی منطقهای تولید غلات را در چین بهطورمستقیم بر حسب میزان تولید و هزینههای مربوط تعیین کردند. براساس نتایج بدستآمدۀ آنها، مزیت نسبی محصولات عمدۀ زراعی تولید شده در مناطق مختلف چین با هم اختلاف معنیداری دارند. آقایان Salami & Pishbahar (2001) به بررسی مزیت نسبی صادراتی گروهی از محصولات کشاورزی (باغی، زراعی و فراوری شده) در بازۀ زمانی 78-1368 با استفاده از شاخصهای (RCA) و((RSCA پرداختند. نتایج تحقیق آنها نشان داد که ایران در تولید بیشتر محصولات مورد بررسی، دارای مزیت نسبی میباشد؛ با اینحال، رفتار تولیدکنندگان و صادرکنندگان و سیاستگذاریهای کشور به گونهای بوده است که امکان انجام واکنشهای مناسب و بهموقع در برابر تغییرات ساختار صادراتی جهانی را ناممکن ساخته است.
همانگونه که از مرور بر پژوهشهای پیشین برمیآید، بررسی مزیت صادراتی محصولات و فراوردههای مختلف همانند محصولات جنگلی در مناطق و کشورهای گوناگون، دارای تفاوتهای عدیدهای است. بنابراین، بررسی مزیت نسبی صادراتی فراوردههای مختلف نیازمند پژوهشهای موردی میباشد. با وجود پژوهشهای گوناگون در زمینۀ برررسی تجارت و بازار صادراتی محصولات مختلف، تاکنون، بررسی بازار جمیع محصولات جنگلی در داخل کشور مغفول مانده است. ازاینرو، در این تحقیق به بررسی بازار صادراتی فراوردههای جنگلی ایران در بازۀ زمانی سالهای 2009-1970 پرداخته شدهاست.
مواد و روشها
فراوردههای جنگی شامل مواد مشتق شده از جنگل است که بهمنظور استفادههای تجاری از قبیل چوب و کاغذ و نیز محصولات ویژهای مانند گیاهان دارویی، قارچها، میوههای خوراکی و آجیل و دیگر محصولات طبیعی میباشد. بر پایۀ تعاریف سازمان جهانی خواروبار، فراوردههای جنگلی در روابط تجاری با نام اختصاری (Forest Product) معرفی میشوند. براساس نظریههای تجارت بینالملل، برای توسعۀ صادرات در هر کشوری اقداماتی ازجمله شناسایی مزیتهای نسبی، اولویتبندی صنایع مزیتدار و سرمایهگذاری برای توسعۀ صادرات این فعالیتها ضروری میباشد(Mahmoudi & Valibeigy, 2004) . براساس مفهوم مزیت نسبی، اگر کشوری کالایی را نسبت به دیگر کالاها ارزانتر تولید نماید، این کشور در تولید آن کالا دارای مزیت نسبی میباشد. اضافهبراین، اگر کشور مزبور در مقایسه با دیگر کشورها، در صادرات آن کالا پذیرای هزینههای کمتری گردد، در مقایسه با آنها از مزیت نسبی صادراتی برخوردار میباشد (Anviah Tekieh, 2007). بهمنظور بررسی مزیت نسبی صادراتی شاخصهای زیادی وجود دارد که از آنها میتوان به شاخصهای مزیت نسبی آشکار بالاسا (Anonymous, 1965)، مزیت نسبی آشکار متقارن، شاخص میچلی (MI)، شاخص هیلمن (HI)، شاخص سهم در تراز تجاری (CTB) اشاره کرد. در این پژوهش، برای بررسی مزیت نسبی صادرات فراوردههای جنگلی ایران از شاخصهای مزیت نسبی آشکار شده (RCA) و مزیت نسبی آشکار شدۀ متقارن (RSCA) استفاده شدهاست. شاخص بالاسا که به شاخص مزیت نسبی آشکار شدهنیز معروف میباشد، از طریق رابطۀ1 محاسبه میگردد (Mehrabi Boshrabadi & Poormoghadam, 2012).
(1)
که در آن، : شاخص مزیت نسبی آشکار شدۀ ایران در صادرات فراوردههای جنگلی (کالای K)، : ارزش صادرات کالای K از کشور i (ایران) بر حسب دلار، : ارزش کل صادرات ایران (دلار)، : ارزش صادرات جهانی فراوردههای جنگلی (دلار)، : ارزش کل صادرات جهان (دلار) میباشد. در رابطۀ1، صورت کسر، درصد سهم یک بخش مفروض در صادرات ملی و مخرج آن، درصد سهم یک بخش مفروض را در صادرات جهان منعکس میسازد. بنابراین، میتوان گفت که این معیار به بررسی ساختار صادرات ملی در مقابل ساختار صادرات جهان میپردازد. مقدار عددی شاخص مزیت نسبی آشکار شده در بازۀ بزرگتر از صفر میباشد و اعداد بزرگتر از یک نشانۀ وجود مزیت نسبی صادراتی و اعداد کوچکتر از آن نیز به معنای عدم وجود مزیت نسبی صادراتی کالای مربوطه میباشد. تغییرات این شاخص در طول زمان میتواند بیانگر تغییر جایگاه مزیت نسبی یک کالا تلقی شود. این تغییر میتواند به دلایل متعددی مانند کاهش نسبی هزینۀ تولید کالا، تغییر در روند مبادلۀ ارز و یا تغییر در موانع تجاری داخلی یا کشورهای متقاضی کالا باشد (Salami & Pishbahar, 2001). بنابراین، تعیین میزان ثبات یا نوسان این شاخص طی سالهای مورد بررسی با استفاده از ضریب ثبات ضروری میباشد. با فرض اینکه در کوتاهمدت، رشد عملکرد صادراتی بهصورت هندسی تغییر میکند، از رابطۀ2 استفاده شده است (Anonymous, 1999a).
(2)
که در آن، t دورۀ مورد نظر، 0 دورۀ مبنا، r درصد رشد متوسط سالانه و T فاصلۀ مورد نظر از سال مبنا میباشد. اگر از رابطۀ2 لگاریتم طبیعی گرفته شود، رابطۀ2 بهصورت رابطۀ3 تغییر مییابد (Anonymous, 1999a).
(3)
با استفاده از روش حداقل مربعات معمولی(Ordinary Least Squares) ، پس از سادهسازی، ضرایب مدل خطی فوق بهصورت قابل برآورد خواهد بود. در این رابطه، بوده و میزان رشد متوسط (RCA)در طی دوره از رابطۀ4 بدست میآید (Anonymus, 1999a).
(4)
همچنین، ضریب تعیین مدل خطی میزان ثبات عملکرد صادراتی را نشان میدهد. به عبارت دیگر، نزدیک شدن به سمت عدد یک، دلیل بر ثبات تغییرات عملکرد صادراتی در دورۀ مورد نظر و در مقابل، دور شدن از آن، دلیل بر بیثباتی تغییرات عملکرد صادراتی خواهدبود (Fathi, 2002). نامتقارن بودن شاخص مزیت نسبی آشکار شده در رابطۀ1، از نقاط ضعف این شاخص بشمار میآید؛ بدین معنا که عدم وجود مزیت نسبی یک کالا در بازۀ صفر و یک نشان داده میشود، درحالیکه وجود مزیت نسبی در بازۀ یک و بینهایت بیان میگردد (Laursen, 1998). این ضعف شاخص مزیت نسبی آشکار شده توسط شاخص مزیت نسبی آشکار شدۀ متقارن از طریق رابطۀ5 برطرف میگردد (Mehrabi Boshrabadi & Poormoghadam, 2012):
(5)
دامنۀ تغییرات این شاخص از 1- تا 1+ میباشد و مقادیر مثبت نشانۀ وجود مزیت نسبی و مقادیر منفی نیز نشانۀ عدم وجود مزیت نسبی صادرات کالای مربوطه میباشد. یکی دیگر از شاخصهای بررسی مزیت نسبی صادراتی شاخص هیلمن (HI) میباشد. هیلمن (1980) نشان داد که براساس قیمتهای نسبی پیش از تجارت، برای اینکه کشور i در کالای k مزیت نسبی داشته باشد، شرط لازم و کافی در رابطۀ6 باید برقرار باشد (Fathi, 1999):
(6)
در شرایطی که رابطۀ6 برقرار باشد، استفاده از شاخص مزیت نسبی آشکار شده برای تشخیص وجود مزیت نسبی مناسب میباشد. برایناساس، درصورتیکه کشور i در صادرات جهانی قدرت انحصاری داشته باشد ( )، مقدار شاخص فوق برابر صفر خواهد شد. همچنین، در صورتی که کشور مورد نظر در تولید و صادرات کالای مذکور به تخصص کامل برسد، مقدار عددی این شاخص کوچکتر از یک میباشد (Hillman, 1980). یکی دیگر از شاخصهایی که در این پژوهش به بررسی و محاسبۀ آن برای فراوردههای جنگلی ایران پرداخته شده است، شاخص کایدو ( ) میباشد که بهمنظور بررسی تخصصی شدن صادرات کالای مورد نظر توسط کشور i بکار میرود. این شاخص توسط Archibugi & Pianta (1992) معرفی شده است. مقدار عددی این شاخص نشاندهندۀ توان دوم سهم صادرات یک کشور از صادرات جهانی کالای مورد نظر است. این شاخص نشان میدهد که کشور مورد بررسی نسبت به الگوی جهانی تا چه اندازه تخصص یا مزیت پیدا کرده است. هرچه مقدار شاخص مذکور به عدد صفر نزدیکتر باشد، نشاندهندۀ این است که الگوی تجاری (صادرات) کشور مورد نظر نزدیک به الگوی جهانی بوده و کشور در آن کالا تخصص و مزیت پیدا کرده و قدرت رقابتی داشته است. همچنین، با افزایش مقدار این شاخص و فاصله گرفتن آن از عدد صفر، استنباط میگردد که الگوی تجاری کشور مورد نظر در کالای مربوطه از الگوی جهانی فاصله گرفته است و به عبارتی تخصص و مزیت نسبی خود را از دست داده است (Najafi Alamdarlou & Hasani, 2009). این شاخص از طریق رابطۀ7 بدست میآید.
(7)
برای محاسبۀ شاخص فوق، اطلاعات مورد استفاده در محاسبۀ شاخص (RCA) بکار برده شده است.
براساس آمار سازمان خواروبار جهانی، کشورهای کانادا، امریکا، آلمان، فنلاند و سوئد از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان فراوردههای جنگلی میباشند. همچنین، براساس آمار و اطلاعات سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد، کشورهای ایران، اندونزی و هند با دارا بودن میانگین سالانۀ اراضی جنگلی بهمیزان قریب به 10 میلیون و 200 هزار هکتار در دورۀ مورد بررسی، بیشترین شباهت را از نظر پوشش جنگلی دارند. لذا، در این مطالعه بهمنظور ارتقای کیفیت نتایج بدست آمده، شاخصهای تجاری مورد نظر برای کشور ایران با کشورهای مذکور مورد مقایسه قرار گرفته است. برای انجام این پژوهش از آمار و دادههای سالانۀ 2009- 1970 سازمان خواروبار ملل متحد و نیز بانک جهانی استفاده شده است. همچنین، برای محاسبۀ شاخصها از بستههای نرمافزاری Excel و Eviews استفاده شده است.
نتایج
بهمنظور انجام تحلیلهای مناسبتر در رابطه با روند زمانی صادراتی فراوردههای جنگلی ایران، تغییرات میانگین ارزش صادرات فراوردههای جنگلی ایران و کشورهای مذکور در بازههای زمانی 1982- 1970، 1995- 1983 و 2009- 1996 در جدول1 آمده است. جدول1 نشان میدهد که فاصلۀ ایران با کشورهای عمدۀ صادرکننده در صادرات فراوردههای جنگلی از نظر ارزش صادراتی بسیار زیاد میباشد. همچنین، نتایج این جدول نشان میدهد که کشورهای هند و اندونزی که گسترۀ جنگلی مشابهی با ایران دارند نیز دارای تفاوت قابل ملاحظهای از حیث ارزش صادرات محصولات جنگلی در مقایسه با ایران هستند.
جدول1- تغییرات ارزش صادرات فراوردههای جنگلی ایران، هند، اندونزی و پنج کشور عمدۀ صادرکننده (میلیون دلار)
|
1982- 1970 |
1995- 1983 |
2009- 1996 |
کانادا |
517/6592 |
268/16769 |
772/25447 |
امریکا |
713/4143 |
312/11183 |
211/16681 |
آلمان |
779/1390 |
294/5421 |
070/14606 |
فنلاند |
434/2943 |
759/7522 |
912/12051 |
سوئد |
563/3167 |
396/7798 |
997/12046 |
اندونزی |
55/822 |
048/3135 |
333/5324 |
هند |
453/22 |
323/26 |
14/177 |
ایران |
314/0 |
649/2 |
338/4 |
بهمنظور بررسی قابلیت استفاده از شاخصهای شناسایی مزیت نسبی صادراتی شاخص هیلمن (HI) برای ایران و کشورهای عمدۀ صادرکننده و نیز هند و اندونزی محاسبه شد که جزئیات آن در جدول2 ذکر شدهاست.
جدول2- تغییرات میانگین شاخص هیلمن (HI) برای ایران، هند، اندونزی و پنج کشور عمدۀ صادرکننده
نام کشور |
1982- 1970 |
1995- 1983 |
2009- 1996 |
کانادا |
5/5 |
5/6 |
8/11 |
امریکا |
3/33 |
4/37 |
7/63 |
آلمان |
3/75 |
0/60 |
3/58 |
فنلاند |
5/2 |
0/3 |
2/5 |
سوئد |
4/5 |
0/7 |
3/11 |
اندونزی |
0/14 |
4/10 |
3/15 |
هند |
3/341 |
1/862 |
2/893 |
ایران |
1/131454 |
6/809901 |
0/15864 |
با توجه به مقدار محاسبه شده شاخص هیلمن در جدول2 مشخص میگردد که استفاده از شاخصهای محاسبۀ مزیت نسبی برای بررسی وضعیت صادراتی فراوردههای مذکور برای ایران و دیگر کشورها بلامانع است.
جدول3- مزیت نسبی صادرات فراوردههای جنگلی در ایران، هند، اندونزی و پنج کشور عمدۀ صادرکننده
نام |
1982- 1970 |
1995- 1983 |
2009- 1996 |
|||
کشور |
RCA |
RSCA |
RCA |
RSCA |
RCA |
RSCA |
ایران |
002/0 |
995/0- |
006/0 |
987/0- |
005/0 |
985/0- |
کانادا |
983/4 |
664/0 |
254/5 |
680/0 |
471/4 |
630/0 |
امریکا |
908/0 |
048/0- |
978/0 |
011/0- |
850/0 |
081/0- |
آلمان |
450/0 |
383/0- |
676/0 |
194/0- |
940/0 |
032/0- |
فنلاند |
582/12 |
852/0 |
852/12 |
855/0 |
744/10 |
828/0 |
سوئد |
655/5 |
699/0 |
559/5 |
694/0 |
918/4 |
661/0 |
اندونزی |
955/2 |
463/0 |
581/4 |
621/0 |
071/4 |
6/0 |
هند |
140/0 |
759/0- |
055/0 |
894/0- |
079/0 |
854/0- |
با توجه به نتایج جدول3 ملاحظه میگردد که میانگین مقدار عددی شاخص مزیت نسبی آشکار شده برای ایران با فاصلۀ بسیار محسوسی از عدد یک کمتر میباشد که نشان از عدم مزیت نسبی ایران در صادرات فراوردههای مذکور در طول دوره دارد. همچنین، با توجه به نتایج جدول3 ملاحظه میگردد که در بین 5 کشور عمدۀ صادرکنندۀ این فراوردهها، تنها 3 کشور فنلاند، کانادا و سوئد در هر سه بازه از مزیت نسبی برخوردار میباشند و کشورهای امریکا و آلمان با وجود حجم بالای صادرات این فراوردهها، از مزیت نسبی صادراتی برخوردار نمیباشند. همچنین، با توجه به نتایج جدول3 مشاهده میشود که کشور اندونزی که اراضی جنگلی نزدیک به ایران دارد توانسته است از مزیت نسبی صادرات فراوردههای جنگلی در طی دوره برخوردار شود. کشور هند نیز با وجود عدم دارا بودن مزیت نسبی صادراتی فراوردهها، شرایط نسبتاً بهتری در مقایسه با ایران دارد. علاوهبراین، در جدول3، نتایج محاسبۀ (RSCA) نیز ذکر شده است که مقادیر این شاخص برآوردهای مربوط به شاخص مزیت نسبی آشکار شده را تأیید مینماید. نتایج جدول3، لزوم برنامهریزی انسجامیافته و گستردهتر در زمینۀ افزایش صادرات فراوردههای جنگلی کشور را گوشزد مینماید. با توجه به نتایج محاسبۀ شاخص (RSCA)برای ایران مشاهده میشود که در حال حاضر کشور ایران توان رقابت با سایر کشورهای صادرکنندۀ این فراوردهها را ندارد. شاخصهای (RCA)و(RSCA) همچنین بیانگر تغییرات در بهرهوری در تجارت کشورها میباشند که تغییرات مثبت و منفی این شاخصها به ترتیب بیانگر افزایش و کاهش بهرهوری تجارت میباشد و این تغییرات در غالب میزان رشد این شاخصها نمود پیدا میکند (Azamzadeh Shoraky et al., 2011). همچنین، آنگونه که از مشاهدۀ جدول4 استنباط میگردد، مقادیر مربوط به شاخص کایدو ( ) برای ایران و بهویژه کشورهای بزرگ صادرکننده، هند و اندونزی تقریباً نزدیک به صفر میباشد که این مطلب با توجه به روابط موجود به این معنا میباشد که فراوردههای جنگلی در میزان صادرات جهانی نیز سهم قابل توجهی ندارد. بررسی آمارهای سازمان خواروبار جهانی بانک جهانی نیز نشان میدهد که در دورۀ مورد بررسی، سهم این فراوردهها از کل صادرات محصولات تجاری جهان از لحاظ ارزش تنها در حدود 2 درصد بوده است. همچنین، میانگین میزان این سهم برای کشورهای فنلاند، کانادا و سوئد که از مزیت نسبی صادراتی فراوردههای فوق برخوردار میباشند، بهترتیب عبارت است از 30، 11 و 12 درصد که نسبت به دیگر کشورها بسیار بزرگتر میباشد. بنابراین، الگوی جهانی تجارت این فراوردهها برای کشورهای با مزیت نسبی مناسب مانند فنلاند، سوئد و کانادا و همچنین برای کشورهای بدون مزیت نسبی، بدلیل پایین بودن سهم تجاری صادراتی مشابه به هم میباشد. باوجوداین، میزان شاخص فوق برای کشورهای عمدۀ صادرکننده نسبت به ایران بسیار کوچکتر میباشد که این موضوع نشانۀ فاصلۀ تخصص تجاری ایران با این کشورها در این زمینه است. همچنین، الگوی تخصصی شدن صادرات برای ایران و کشورهای مشابه جنگلی نزدیکتر به نظر میرسد.
جدول4- بررسی رشد و تخصصی شدن صادرات فراوردههای جنگلی در ایران، هند، اندونزی و پنج کشور عمدۀ صادرکننده
نام کشور |
1982- 1970 |
1995- 1983 |
2009- 1996 |
|
|
|
(%) |
(%) |
|||
ایران |
028/0 |
022/0 |
016/0 |
73/2- |
5/2 |
کانادا |
25-10×2/7 |
26-10×9/3 |
27-10×2/3 |
20/0- |
33/18 |
امریکا |
27-10×0/1 |
30-10×4/6 |
30-10×7/5 |
06/0 |
10/4 |
آلمان |
26-10×1/2 |
28-10×3/2 |
30-10×0/4 |
88/1 |
02/9 |
فنلاند |
24-10×1/8 |
25-10×1/3 |
26-10×3/2 |
55/0- |
15/63 |
سوئد |
24-10×1/1 |
26-10×8/4 |
27-10×4/3 |
20/0- |
8/31 |
اندونزی |
141/0 |
325/0 |
168/0 |
99/0 |
8/13 |
هند |
02/0 |
02/0 |
014/0 |
98/0- |
7/15 |
شاخص دیگری که در جدول4 قابل مشاهده میباشد، میزان رشد سالانۀ شاخص (RCA) برای نشان دادن مسیر حرکت کشورها در مسیر دستیابی به مزیت نسبی است. میزان این شاخص برای ایران در کل دوره برابر با 73/2- میباشد که به این معناست که شاخص مزیت نسبی آشکار شده، هرساله با میزان رشد 73/2- درصدی به حرکت خود ادامه میدهد. در مقایسه با ایران، کشور اندونزی دارای رشد مثبت برای شاخص فوق میباشد. با وجوداین، کشور هند شرایط نزدیکتری به ایران دارد. بررسی جدول فوق نشان میدهد که میزان رشد شاخص مزیت نسبی آشکار شده برای عمدۀ کشورهای صادرکننده نیز نزدیک به صفر و یا منفی میباشد. همچنین، شاخص ثبات عملکرد صادراتی ( ) در طی دوره برای ایران بسیار ناچیز و در حدود 2 تا 3 درصد میباشد که نشان از نوسانهای فراوان عملکرد بخش تجاری کشور میباشد. میزان این شاخص برای دیگر کشورها بهویژه کشورهای دارای مزیت نسبی صادراتی، تفاوت چشمگیری با ایران دارد که نشانۀ برنامهریزی منسجمتر، با روند مشخص و فراز و فرودهای اندک در بخش تجاری این کشورهاست.
بحث
نتایج این مطالعه نشان میدهد که کشور ایران در صادرات فراوردههای جنگلی به هیچوجه دارای مزیت نسبی نمیباشد. از علل وقوع این اتفاق باید به اندک بودن سهم فراوردههای جنگلی در صادرات ملی اشاره کرد که این سهم برای ایران در مقایسه با کشورهای دارای مزیت نسبی در صادرات این فراوردهها بسیار کوچک میباشد. براساس آمار سازمان خواروبار جهانی و اطلاعات و آمار بانک جهانی، بهطور میانگین، در دورۀ مورد بررسی سهم این فراوردهها از صادرات ملی ایران بسیار ناچیز و در حدود 02/0 درصد میباشد. از دلایل این امر میتوان به روند رو به افول تولیدات جنگلی با افزایش تخریب منابع و کاهش گسترۀ اراضی جنگلی و کمتوجهی به حفظ و صیانت از آنها بدلایل گوناگون مانند سیاستهای توسعهای ناسازگار با محیطزیست در طی این سالها اشاره کرد. براساس آمار سازمان فائو، در طی دورۀ مورد بررسی در این مطالعه، بهطور متوسط در هر سال بهمیزان 12/0 درصد از گسترۀ اراضی جنگلی کشور کاسته شدهاست که از تبعات قابل انتظار آن کاهش سطح تولیدات فراوردههای جنگلی است. با توجه به آمارهای وزارت جهاد کشاورزی، تولید انواع فراوردههای جنگلی ایران در طی دوره و بهویژه در سالیان اخیر با کاهش روبرو بوده است؛ بهطور مثال، در فاصلۀ سالهای 89-1385 تولید چوبهای الواری، هیزم و گردهبینه بهترتیب به میزان 43 درصد، 15 درصد و 7 درصد کاهش یافته است. بررسی سطح تولید سایر فراوردههای جنگلی نیز شاهد این مدعاست. همچنین، در میان 56 کشور دارای جنگل، ایران رتبۀ 45 را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر سهم هر ایرانی از جنگل حدود 2/0 هکتار میباشد. بدیهی است این رقم با توجه به سرانۀ جهانی جنگل با 8/0 هکتار نشانگر فقر و کمبود شدید کشور در سرانه جنگل بشمار میرود. به نظر میرسد که یکی از عوامل وقوع این پدیده عدم وجود حقوق مالکیت و صیانت از اراضی و نواحی جنگلی است. در این ارتباط، به عقیدۀ Amirnejad (2012) وقتی فردی یک کالا یا یک دارایی خاصی را خریداری مینماید همراه با خرید آن دارایی، برخی مسئولیتها و حقوق مالکیت مشخص برای او ایجاد می شود که دارای ویژگیهای انحصاری بودن، قابلیت واگذاری، قابلیت تضمین و اجرا و امثال آنها بوده که منجر به حفاظت و صیانت بیشتر از آن کالا میشود. این ویژگیها همگی مربوط به یک کالا یا یک دارایی خصوصی میباشد و در مورد کالاهای عمومی هیچ انگیزهای برای یک فرد در خصوص حفظ و نگهداری آنها با توجه به ویژگیهایی که این کالاها و خدمات دارند، وجود ندارد. ازاینرو، یکی از راههای مقابله با تخریب منابع جنگلی و افزایش تولید و صادرات این فراوردهها، واگذاری منابع به بهرهبرداریهای خصوصی و تعیین حقوق مالکیت و ایجاد انگیزه برای احیای منابع جنگلی است که با توسعۀ زیرساختهای لازم، میتوان به بهبود وضع فعلی منابع جنگلی و صادرات فراوردههای آن مساعدت نمود. همچنین، نتایج مربوط به بررسی روند شاخص مزیت نسبی آشکار شده برای ایران نشان داد که مقادیر این شاخص علاوه بر ناچیز و اندک بودن، در طی دورۀ مورد بررسی از نوسانهای بسیار زیاد برخوردار میباشد. این مطلب به معنای آن است که نهتنها کشور در صادرات فراوردههای فوق دچار عدم مزیت است، بلکه حرکت رژیم تجاری کشور در این زمینه به سمت افول و بر خلاف اهداف تجارت خارجی کشور میباشد. در این ارتباط، براساس آمار فائو، صادرات این فراوردهها برای ایران در طی دوره، در بعضی از سالها بسیار اندک و در حدود صفر و در بعضی سالهای دیگر با تفاوت بسیار زیاد افزایش یافته است. مقدار عددی محاسبه شده شاخص ثبات عملکرد صادراتی ( ) در این مطالعه مؤید این مطلب است. اهمیت این موضوع در پژوهشهای انجام شدۀ دیگر نیز مورد بررسی قرار گرفته است. وجود نوسانهای بسیار در مقدار شاخص عددی مزیت نسبی آشکار شده، همانگونه که (Ashrafi et al., 2007) و (Mehrabi Boshrabadi & Poormoghadam, 2012) نیز بدان اشاره مینمایند، نشان میدهد که راهبرد توسعۀ صادرات در کشور همراه با برنامههای حساب شده نیست، بلکه بیشتر بهصورت مقطعی و موردی به اجرا درمیآید. یکی از راههای کسب اطمینان شرکای تجاری در سطح بازارهای جهانی ثبات رویۀ صادراتی میباشد که این امر در کشورهای بزرگ صادرکننده و دارای مزیت تا حدود بسیاری قابل مشاهده است. ازاینرو، به نظر میرسد که کاهش انحرافات از مسیر حرکت تجاری کشور در این زمینه و دیگر زمینههای موجود و کسب ثبات رویه، نیازمند برنامهریزیهای گستردهتر و دارای چشمانداز تجاری از پیش تعیین شده میباشد. بر این اساس، در ادبیات اقتصادی بررسی تجارت و بازرگانی محصولات مختلف، مفهومی به نام بازارهای هدف مطرح میباشد. هدف صادرکنندگان از عرضۀ کالاها به بازارهای مصرفی خارجی، کسب سود و درآمد مستمر همزمان با رضایت مشتریان در طول زمان است. در بازارهای رقابتی جهانی، برندگان کسانی هستند که بتوانند بهخوبی ویژگیها و انتظارات مصرفکنندگان را شناسایی و با یک برنامۀ راهبردی در تمامی حوزهها نظیر تولید و بازاریابی کالاهای مورد نیاز آنها را عرضه کنند(Valybeigi, 2006) . در این پژوهش، محاسبۀ میزان رشد متوسط سالانۀ شاخص مزیت نسبی آشکار شده نیز نشان داد که روند حرکت تجاری ایران در زمینۀ صادرات فراوردههای جنگلی علاوه بر عدم ثبات، دچار سمت و سوی نزولی و کاهشی است. در این مطالعه، همچنین، نتایج مقایسۀ کشور اندونزی با ایران نشان داد که بهرغم وجود شرایط جنگلی مشابه بین دو کشور، کشور اندونزی تقریباً در تمامی شاخصهای مورد استفاده و درنتیجه صادرات فراوردههای جنگلی دارای برتریهای قابل توجهی نسبت به ایران است. علاوهبراین، کشور هند در عین حالی که همانند ایران و بر خلاف اندونزی دارای عدم مزیت نسبی صادراتی برای فراوردههای فوق میباشد، نسبت به ایران در صادرات و کسب بازارهای جهانی این محصولات برتریهای نسبی دارد. با توجه به رشد ناچیز و یا منفی شاخص مزیت نسبی آشکار شده برای کشورهای مورد مقایسه با ایران و با توجه به تعریف اجزای تشکیلدهندۀ این شاخص و با توجه رابطۀ تعادل تجاری (Trade Equilibrium Equation) که به گفتۀ (Hansen et al., 2011) مبین برابری مجموع حجم صادرات جهانی با مجموع حجم واردات جهانی محصولات مختلف میباشد، میتوان نتیجه گرفت که با کاهش سهم صادراتی یک کشور از یک محصول و یا مجموعهای از محصولات که خود را در کاهش شاخص مزیت نسبی نشان میدهد، امکان افزایش سهم صادراتی سایرین وجود خواهد داشت. فراوردههای جنگلی طیف وسیعی از محصولات این حوزه را دربر میگیرد که با احیای جنگلها و افزایش اراضی جنگلی و سطح تولیدات فراوردهها در شرایط افول تجاری و یا رشد ناچیز و از دست دادن مزیت نسبی صادرات سایر کشورها امکان رشد و کسب مزیت نسبی صادراتی این فراوردهها برای ایران وجود خواهد داشت که این مورد باید بهعنوان یک فرصت برای ایران در نظر گرفته شود. توسعۀ صادرات فراوردههای جنگلی علاوه بر کمک کردن به ارزآوری بیشتر برای کشور از منابع صادراتی غیرنفتی مزایای عمدۀ بیشمار دیگری ازجمله اشتغالزایی بیشتر در مناطق جنگلی، بهبود حیات طبیعی از طریق توسعۀ جنگلها و کاهش تخریب منابع جنگلی از سوی بهرهبرداران و صیانت بیشتر آنها را به همراه خواهد داشت. ازاینرو، بهمنظور افزایش صادرات فراوردههای جنگلی ایران پیشنهاد میگردد:
- طراحی چشماندازهای از پیش تعیینشدۀ صادراتی برای فراوردههای جنگلی با شناسایی بازارهای هدف صادراتی و برنامهریزی برای ایجاد ثبات و ایفای نقش بیشتر در تجارت جهانی فراوردهها انجام شود.
- واگذاری بیش از پیش اراضی جنگلی به بهرهبرداریهای با مالکیت خصوصی بهمنظور احیا، تولید و صادرات بیشتر فراوردههای موجود در منابع جنگلی صورت بگیرد.
منابع مورد استفاده
References
- Amirnejad, H., 2012. Natural Resources Economics. Avaye Masih Press, 372 p.
- Anonymous, 1965. Bela Balassa, “Trade Liberalization and Revealed Comparative Advantage”. School of Economic and Social studying, 33: 99-123.
- Anonymous, 1999a. World Development Indicators. World Bank, 371 p.
- Anonymous, 1999b. Forestry Projects: the economic impact assessment. FAO (Food and Agricultural Organization of the United Nations) translation by Saied, A., Tehran University Press, 265 p.
- Anonymous, 2001. A revised Forest Strategy for the World Bank Group. World Bank, Washington D.C. World Commission on Environment and Development (WCED), 1987, our common future, Oxford: Oxford University Press.
- Anviah Tekieh, L., 2007. Comparing the comparative advantages of apple exports by major exporting countries of this product. Agricultural Economics and Development, 15(58): 177-203.
- Archibugi, D. & Pianta, M., 1992. The Technological Specialization of Advanced Countries: A Report to the EEC on International Science & Technology Activities, Dodrecht/Boston/London: Kluwer Academic Publishers & The Commission of the European Communities, 164 p.
- Ashrafi, M., Karbassi, A., and Sadralashrafy, M., 2007. Comparative advantage in the production and export of Raisins. Agricultural Economics and Development, 58: 40-59.
- Azamzadeh Shoraky, M., Mahmoudgordy, R., Khalilian, S. and Mortazavi, S., 2011. Survey of Iran’s Pistachio export markets. Agricultural Economics Research, 3(3): 101-116.
- Azizi, J. and Yazdani, S., 2006. Determination of comparative advantage of Iran’s major horticultural products. Agricultural Economics and Development, 12(46): 41-73.
- Bano, S. and Scrimgeour, F., 2012. The export growth and revealed comparative advantage of the New Zealand Kiwifruit Industry. International Business Research, 5(2): 73-82.
- Biria, S. and Jebel Ameli, F., 2006. Factors affecting the export of Pistachio, Saffron, Palm in the Non-Oil basket of Iran’s goods exports (1991-2001), Agricultural Economics and Development, 14(54): 85-101.
- Fathi, Y., 1999. Cash on calculation methods of revealed comparative advantage (RCA) index and introducing Hillman Index. Institute of Business Studies and Research, A Research Report, No. 9.
- Fathi, Y., 2002. Identification of comparative advantages and prioritization of target markets for the export of Stones. Journal of Business, 6(22): 57-90.
- Gonuguntla, S., 2007. An analysis of comparative advantage, Journal of New Zealand Forestry, February, 1-7.
- Hansen, J., Tuan, F. and Somwaru, A., 2011. Assessing the impact of climate change on china's grain sector and international trade. Selected paper prepared for the Agricultural and Applied Economics Association Conference, Pittsburgh, Pennsylvania, U.S.: 9.
- Hillman, A.L., 1980. Observations the relation between Revealed comparative advantage and competitive advantage as indicated by pre-trade relative prices. Weltwirtschaftliches archive, 116: 315- 321.
- Hosseini, S. and Rafie, H., 2008. Surveying comparative advantage of manufacturing and export of Iran’s Pistachio. Agricultural Economics and Development, 22(2): 45-57.
- Laursen, K., 1998. Revealed comparative advantage and the alternative as measures of International Specialization Department of Industrial Economic and Strategy, DRUID, Working Paper,
19: 30-98.
- Li, K.W. and Bender, S., 2002. The gain and loss of comparative advantage in manufactured exports among regions. Center Discuss Paper, NO, 853, 30 p.
- Mahmoudi, A. and Valibeygi, H., 2004. Analysis of comparative advantages and prioritizing target markets for the export of Iran’s dairy products. Abstract of lectures and selected papers of the 9th Conference on Developing the Non-Oil Exports of the country, the Chamber of Commerce, Industries and Mines of Tabriz: 159-194.
- Mehrabi Boshrabady, H. and Poormoghadam, A., 2012. Factors affecting the comparative advantage in the export of Iran’s Raisins. Agricultural Economics Research, 4(1): 161-177.
- Najafi Alamdarlou, H. and Hasani, Y., 2009. Surveying the comparative advantage in production and exports and identifying target markets of Cumin. Agricultural Economics Research, 1(3): 101-122.
- Noor Aini, Z., Roda, J.M. and Fauzi, A.P., 2010. Comparative advantage of Malaysian wood products in the European market. Paper presented at National Postgraduate Seminar (NAPAS- 6-7 July 2010), University of Technology MARA, Grand Blue Wave Hotel Shah Alam, Kuala Lumpur Malaysia, 15 p.
- Prestemon, J.P. and Buongiorno, J., 1997. Comparative Advantage in U.S. Interstate Forest Products Trade. Journal of Forest Economics, 3(3): 207-228.
- Salami, H. and Pishbahar, A., 2001. Changes of the patterns of comparative advantage in agricultural products in Iran: an applied analysis using Revealed Comparative Advantage Indexes. Agricultural Economics and Development, 9(64): 67-99.
- Serin, V. and Civan, A., 2008. Revealed Comparative Advantage and Competitiveness: A Case Study for Turkey towards the EU. Journal of Economic and Social Research, 10(2):24-41.
- Valybeigi, H., 2006. Prioritizing the export target markets and barriers of participation in them, the case study: selection of export Food products. Journal of Business, 41: 53-89.
- Zhong, F., Xu, Z. and Fu, L., 2001. Regional comparative advantage in Chinas main grain crops. Available from: http://www.Adelaide,Edu.Au/cies/Cerc/gmp1,pdf. http://www.fao.org http://www.worldbank.org
Investigation on comparative advantage and export stability performance of Iran's forest products
Hamid Amirnejad1 and Alireza Alipour2*
1- Associate Professor, Department of Agricultural Economics, Faculty of Agricultural Engineering, Sari Agricultural and Natural Resources Sciences, Sari, I.R. Iran
2*- Corresponding Author, MSc Graduate, Department of Agricultural Economics, Faculty of Agriculture, Tarbiat Modares University, Tehran, I.R. Iran. Email: alipouralireza@yahoo.com
Received: 15.11.2012 Accepted: 08.06.2013
Abstract
Islamic Republic of Iran's forest products export market at time interval of 1970 to 2009 was investigated, using comparative advantage indices. Based on application of Revealed Comparative Advantage (RCA) and Revealed Symmetric Comparative Advantage (RSCA) indices and Stability Export Performance, results showed that the country had a non-comparative advantage in forest products export issue and the country's trade movement in respect to forest products export was subject to numerous fluctuations with descendant and negative growth. Overall, in order to increase the forest products exports and have benefits in Export Comparative Advantage, the following comments were suggested:
1- Study the intended commercial perspectives such as identifying the target markets of these products.
2- Cession of forest resources to private sector, in order to increase forest exports via increasing forest products
Key words: Forest products, Revealed Comparative Advantage (RCA), Revealed Symmetric Comparative Advantage (RSCA), ( ) Index, Stability Export Performance