TY - JOUR ID - 107549 TI - طراحی شبکه جاده جنگلی با رعایت مسائل زیست‌محیطی، فنی و اقتصادی با استفاده از GIS و AHP (مطالعه موردی: بخش بهاربن جنگل خیرود) JO - تحقیقات جنگل و صنوبر ایران JA - IJFPR LA - fa SN - 1735-0883 AU - شاهسوند بغدادی, نیره AU - یرباوقار, مهتاب AU - سبحانی, هوشنگ AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد جنگل‌داری، دانشکده منابع طبیعی AD - استادیار، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه کردستان AD - دانشیار، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 19 IS - 3 SP - 395 EP - 380 KW - جاده جنگلی KW - ملاحظات زیست‌محیطی KW - فنی و اقتصادی KW - ارزیابی چندمعیاری KW - سامانه اطلاعات جغرافیایی KW - تحلیل سلسله مراتبی DO - 10.22092/ijfpr.2011.107549 N2 - هدف از این پژوهش ارائه روشی است به‌منظور بهینه‌سازی طراحی شبکه جاده‌های جنگلی با در نظر گرفتن معیارهای زیست‌محیطی، فنی و اقتصادی و بهره‌گیری از قابلیت‌های GIS و AHP، به‌نحوی که بتوان تعداد بیشتری از این معیارها را در فرایند طراحی وارد نمود. در این تحقیق که در بخش بهاربن جنگل آموزشی- پژوهشی خیرود نوشهر انجام شد، پس از تهیه لایه‌های اطلاعاتی مربوط به مشخصه‌های زیست‌محیطی مؤثر در طراحی شبکه جاده جنگلی، 6 گزینه شبکه‌ جاده براساس اصول فنی با استفاده از نرم‌افزار ضمیمه Pegger‏ طراحی گردید. پس از طبقه‌بندی و ارزش‌گذاری طبقات داخلی نقشه‌ها، به‌منظور ارزیابی زیست‌محیطی گزینه‌ها از روش مقایسه دو به دو در فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شد. برای تلفیق مشخصه‌ها و محدودیت‌ها با توجه به اهمیت آنها از روش ارزیابی چندمعیاری (MCE) استفاده گردید. سپس همه گزینه‌ها در محیط GIS به روشهای بکموند (Backmond) و زگبادن (Segebaden) مورد ارزیابی فنی قرار گرفتند، به‌طوری که شبکه جاده موجود در منطقه مورد مطالعه نیز به‌عنوان گزینه هفتم مورد ارزیابی قرار گرفت. به این ترتیب با توجه به محاسبات حاصل از ارزیابی‌های به‌عمل آمده (زیست‌محیطی، بکموند و زگبادن)، گزینه 6 که به‌طور نسبی علاوه بر مطلوبیت زیست‌محیطی از نظر فنی نیز دارای مطلوبیت بود، به‌عنوان گزینه نهایی انتخاب و پس از انجام ارزیابی اقتصادی، در نهایت قابلیت پیاده نمودن آن در عرصه نیز بررسی و تأیید گردید. حجم زیاد اطلاعات در بهینه‌سازی طراحی شبکه جاده‌های جنگلی با در نظر گرفتن مسائل زیست‌محیطی، استفاده از قابلیت‌های GIS و AHP را در راستای بهبود روشهای طراحی شبکه جاده‌های جنگلی، اجتناب‌ناپذیر می‌نماید. UR - https://ijfpr.areeo.ac.ir/article_107549.html L1 - https://ijfpr.areeo.ac.ir/article_107549_9c9a42cd789489934bdb00c0a50d8bad.pdf ER -